6 tips voor een betere nachtrust!

6 tips voor een betere nachtrust!

Lig jij vaak wakker omdat je piekert of veel draait? En word je dan de volgende ochtend moe en prikkelbaar wakker? En heb je bijna geen energie? Een goede nachtrust is belangrijker dan je denkt. Wanneer je niet voldoende rust krijgt merk je dit al gauw in de rest van je lichaam. Met deze tips slaap je beter, ben je meer uitgerust en heb je overdag ook meer energie.

Volg deze 6 tips voor een betere nachtrust!

  • Ga meer bewegen

  • Eet op tijd en eet goed

  • Drink geen alcohol

  • Doe iets ontspannends voor het slapen gaan

  • Neem een bad voor het slapen gaan

  • Schrijf je gedachten op

Ga meer bewegen

Heb je een drukke dag achter de rug waarbij jij je veel en lang moest concentreren? Ga dan na je werk een uurtje bewegen. Hierdoor kan jij je hoofd even helemaal leeg maken en ben je even met iets totaal anders bezig. Je lichaam wordt nu op een andere manier moe en deze afwisseling is erg prettig. Zo heb je je lichaam en hoofd weer in balans.

Eet op tijd en eet goed

Zorg dat je op tijd eet en eet niet laat op de avond nog veel koolhydraten of suikers. Je lichaam krijgt hier een energieboost van doordat je bloedsuikerspiegel stijgt. Heb je ’s avonds vaak nog trek in iets, eet dan iets lichts zonder te veel suiker, want met een knorrende maag kan je ook niet lekker slapen.

Drink geen alcohol

Drink geen alcohol voordat je gaat slapen. Het lijkt vaak zo dat je door alcohol beter slaapt, maar eigenlijk wordt de kwaliteit van je slaap sterk beïnvloed door de alcohol. Het zogenoemde slaapmutsje zorgt er wel voor dat je in slaap valt, maar je wordt er niet uitgerust door.

Doe iets ontspannends voor het slapen gaan

Kijk voordat je gaat slapen geen tv en kijk niet op je mobiele telefoon, laptop of tablet. Door het blauwe licht dat deze apparaten uitstralen blijven je hersenen langer actief en meer geprikkeld. Terwijl voor een goede nachtrust dit juist zou moeten afnemen. Wil je nog iets doen om te ontspannen voordat je gaat slapen? Lees dan een boek of luister nog wat rustige muziek.

Neem een bad voor het slapen gaan

Merk je dat je na een lange werkdag gestrest en gespannen bent? Neem dan een lekker bad met lavendelolie. De geur van lavendel zorgt ervoor dat je lekker ontspant en beter in slaap valt.

Schrijf je gedachten op

Lig je in bed en merk je dat je toch nog ligt te piekeren? Leg dan een schrijfblokje naast je bed. Schrijf de gedachten die door je hoofd malen op. Op deze manier ben je deze gedachten even kwijt en kan je het loslaten.

Heb jij het idee dat deze tips niet voldoende werken en wil jij graag passend slaapadvies? Neem dan gerust contact met ons op. Onze ergotherapeuten kunnen jou adviseren over een geschikt kussen, de juiste slaaphouding en het toepassen van meer structuur in je leven zodat ook jij weer beter kunt slapen.