Decubitus tegen gaan? Blijf in beweging!

Decubitus tegen gaan? Blijf in beweging!

In deze tijd zitten met name ouderen meer binnen, omdat ze niet naar buiten mogen vanwege het coronavirus. Dit komt er vaak op neer dat veel ouderen letterlijk op de bank of in de stoel blijven zitten. Doordat zij meer zitten dan anders wordt de kans op decubitus extra groot.

Decubitus wordt ook wel een doorligplek genoemd. Dit ontstaat door langdurige druk op dezelfde plaats. Door de druk beschadigd de huid en het onderliggende weefsel. Er kan roodheid van de huid ontstaan of zelfs een wond. Iedereen die langdurig zit of ligt heeft kans om decubitus te ontwikkelen. Juist in deze tijd is het belangrijk om hier alert op te zijn! Heeft u zelf last van een pijnlijke huid op uw billen/stuit, heupen, ellebogen en/of hielen (ontstaat meestal bij veelvuldig liggen) kijk dan of de huid ook rood is of dat er misschien zelfs al een wond is ontstaan. Bij een rode huid moet u dit goed in de gaten houden en proberen druk op deze plek zoveel mogelijk te voorkomen, het is wel verstandig om alvast contact op te nemen met uw arts of ergotherapeut. Is er al sprake van een wond? Raadpleeg dan zo spoedig mogelijk uw arts of ergotherapeut.

Wat kunt u doen om decubitus te voorkomen?

Decubitus door zitten:

  1. Verander regelmatig van houding. Dit doet u bijvoorbeeld door de rugleuning van uw stoel te verstellen of door regelmatig even te gaan staan. Heeft u een stoel die kan kantelen of waarbij u de benen omhoog kan leggen, maak hier dan gebruik van. Hiermee kunt u regelmatig uw houding veranderen.
  2. Zorg dat u gebruik maakt van het gehele zit oppervlak, zodat de druk op uw billen verdeeld wordt.
  3. Zet uw voeten plat op de grond, zodat uw bovenbenen niet het gehele gewicht dragen.
  4. Gebruik eventueel een voetenbankje zodat u niet onderuit kunt zakken.

Decubitus door liggen:

  1. Ga op uw zij liggen, met een kussen in uw rug en tussen uw knieën.
  2. Ligt u toch op uw rug? Leg dan een kussen onder uw onderbenen, zodat de hielen niet in uw matras drukken.
  3. Als u met uw hoofdeinde om hoog ligt, zorg dan eerst dat u ook met uw voeteneind wat omhoog ligt, zodat u niet onderuit zakt.
  4. Probeer ook in bed zoveel mogelijk van houding te wisselen.

Verzorg uw huid goed

  1. Controleer uw huid elke dag. Met name op de risico plekken: de stuit, billen, heupen, ellebogen, hielen en enkels). Ziet u rode plekken of kleine wondjes? Meldt dit dan bij uw (huis)arts of ergotherapeut.
  2. Probeer uw huid zo min mogelijk met zeep te wassen, zeep kan uw huid uitdrogen.
  3. Heeft u last van een droge huid? Smeer uw huid dan 1-3 keer per dag in met een vette crème of zalf zonder parfum.
  4. Draag bij voorkeur, droge, gladde en soepele kleding, zoals bijvoorbeeld katoen.
  5. Houdt de huid droog.
  6. Om uw huid te ondersteunen is het belangrijk dat u genoeg drinkt en gezond eet.

Wist u daarnaast dat:

  • Decubitus ook op het oor kan voorkomen? vaak wordt hier niet op gelet.
  • Decubitus niet alleen voor bij ouderen voorkomt?
  • Decubituswonden al binnen enkele uren kunnen ontstaan?
  • Eiwitrijke voeding wondgenezing bevordert?

Maar de belangrijkste tip is: blijf ook thuis in beweging!