Zo behaal jij ook jouw doelen!

Zo behaal jij ook jouw doelen!

Doelen stellen is niet zo moeilijk. Hoe komt het dan toch dat jij ze steeds moet bijstellen? Of sterker nog, dat het je steeds niet lukt om ze te behalen? In de praktijk zien wij vaak dat mensen hier dagelijks tegenaan lopen. Daarom hebben wij voor jou een vijf-stappenplan opgesteld dat je kan helpen om jezelf doelen te stellen en om jezelf te motiveren om ze daadwerkelijk te behalen. Pas ze toe in je dagelijkse leven en ook jij zult dagelijks succes behalen!

Met deze 5 tips lukt het jou ook!

  • Stel jezelf een realistisch doel

  • Maak het concreet met een plan

  • Maak goede afspraken met jezelf

  • Laat je niet afleiden en blijf gefocust op je doel

  • Vier je successen, groot of klein!

Stel jezelf een realistisch doel

Hier gaat het vaak al mis. Vaak worden er doelen gesteld, die eigenlijk bij voorbaat al niet te behalen zijn. Begin daarom met kleine stapjes. Wanneer je dit lukt, kun jij je doel telkens een beetje bijstellen. Bijvoorbeeld: wil je meer gaan bewegen? Begin dan niet direct met 5 km hardlopen. Dit gaat heel erg tegenvallen en je eindigt waarschijnlijk teleurgesteld op de bank waardoor je helemaal geen beweging krijgt. Begin klein en stel jezelf eerst het doel om de komende week elke dag een half uurtje te gaan wandelen. Is dit gelukt? Dan kan je het doel bijstellen om dit vervolgens een maand lang vol te houden. Zo bouw je het telkens op en stel jij je doel steeds bij. Uiteindelijk kan je die 5 km hardlopen echt wel aan en kan jij heel trots zijn op jezelf!or jou? Wanneer je dit van tevoren bedenkt, is de teleurstelling waarschijnlijk kleiner en kan jij nog steeds trots zijn op jezelf.

Maak het concreet met een plan

Wanneer jij weet welk doel je graag zou willen behalen, is het goed om dit vervolgens in een concreet plan te omschrijven. Beschrijf hierin de volgende punten:

  • Stel een deadline voor jezelf: Wanneer wil ik dit doel behaald hebben? (Let op, wees hierin ook weer realistisch. Gun jezelf ook echt de tijd om een doel te bereiken.) In het voorbeeld van meer bewegen zou je kunnen zeggen: ik zou graag over 6 maanden 5 km kunnen hardlopen.
  • Bedenk voor jezelf wat je nodig hebt om je doel te bereiken: In het voorbeeld van meer bewegen zou dit kunnen zijn: sportkleding en schoenen.
  • Maak voor jezelf een planning: Kies een moment uit dat voor jou goed uitkomt en waarbij je geen rekening hoeft te houden met anderen. Dit moment is jouw eigen tijd om aan jouw doel te werken. Wees hierin ook weer realistisch. In het voorbeeld van meer bewegen zou dit kunnen zijn: Ik ga elke avond van 19.30 uur tot 20.00 uur wandelen.
  • Bedenk voor jezelf wanneer jij je doel hebt bereikt: Wanneer ben jij tevreden met wat je hebt behaalt? En wat ga je doen wanneer je erachter komt dat dit niet haalbaar is voor jou? Wanneer je dit van tevoren bedenkt, is de teleurstelling waarschijnlijk kleiner en kan jij nog steeds trots zijn op jezelf!
  • Bedenk hoe jij je succes gaat vieren: Hoe ga jij jezelf belonen met het behaalde doel? Bedenk iets wat jij al heel lang heel graag wilt en beloof jezelf dat je jezelf dat ook echt geeft!

Maak goede afspraken met jezelf

Als je een heel plan hebt opgesteld, maar niet streng bent voor jezelf heeft het nog geen zin. Maak daarom duidelijke afspraken met jezelf waar je je ook echt aan houdt. Denk hierbij aan:

  • Wanneer werk je aan je doel?
  • Wat doe je wanneer je de focus lijkt te verliezen?
  • Hoe breng je de focus weer terug?
  • En wat doe je wanneer het juist de goede kant op gaat?

Laat je niet afleiden en blijf gefocust op je doel

Het is heel gemakkelijk om afgeleid te worden en er kunnen genoeg redenen zijn om iets uit te stellen. Maar wees altijd gefocust op je doel en houd dit ook goed in je achterhoofd. Je hebt niet voor niets dit doel voor ogen en je kunt het best, maar je moet er wel moeite voor blijven doen! Vind je het moeilijk om gefocust te blijven en word je snel afgeleid? Hang dan in je huis of op je werkplek enkele briefjes op om jezelf aan je doel te herinneren. Zie het als een simpel geheugensteuntje. Je zult zien dat dit je op weg helpt.

Vier je successen groot of klein!

Heb je iets voor jezelf overwonnen? Vier het dan meteen. Dit hoeft niet met een heel groot cadeau te zijn, het mag iets kleins zijn waar je blij van wordt. Hierdoor kun je meerdere succesmoment vieren en dat is leuker dan één groot cadeau aan het eind bij het behaalde doel. Door de kleine succesmomentjes te vieren kun je het beter volhouden en zul je nog enthousiaster worden om je einddoel te behalen. Stel het dus niet uit maar sta er echt even bij stil wat je hebt bereikt.

Wil jij graag een stok achter de deur om jouw doelen te behalen? Kracht kan jou hierbij ondersteunen, adviseren en begeleiden. Neem gerust contact met ons op, dan kijken we samen hoe wij jouw einddoel samen kunnen bereiken.

Geschreven door:

Monique