Rugklachten? Let op je houding!

Rugklachten? Let op je houding!

Steeds meer mensen hebben vaak last van rugpijn. Dit kan heel veel oorzaken hebben, maar heel vaak komt het door een verkeerde houding. Maar hoe weet je nou wat een goede houding is? En zijn er nog meer dingen die je kunt doen om rugklachten te voorkomen? Wij zetten het voor je op een rij!

Het is belangrijk om eerst uit te zoeken of je rugklachten inderdaad door een verkeerde houding zijn ontstaan. Beantwoord daarom voor jezelf de volgende vragen:

  • Sinds wanneer zijn de rugklachten ontstaan? Is dit van het een op het andere moment of is dit geleidelijk ontstaan?
  • Heb je intensief werk of een activiteit uitgevoerd waarmee je je rug anders of zwaarder hebt belast?
  • Zit je veel en vaak in dezelfde houding?
  • Heb je andere lichamelijke klachten waardoor je anders gaat zitten of staan?

Mochten je klachten ergens anders door ontstaan, dan raden wij je aan om contact op te nemen met de huisarts. Maar mochten je klachten inderdaad door een verkeerde houding ontstaan, dan kan je zelf al veel doen om dit in de toekomst te voorkomen.

Blijf bewegen om rugklachten te voorkomen
Vaak ontstaan rugklachten omdat je lang in dezelfde houding zittend of staand werk uitvoert. Het is belangrijk om tussendoor regelmatig even te bewegen zodat je rug niet overbelast raakt. Wen jezelf aan om elke 30 minuten even van je werkplek te gaan om bijvoorbeeld koffie of thee te halen, naar het toilet of de printer te lopen. Daarnaast kan het ook erg fijn zijn om tijdens de pauze een stuk te wandelen.

Hulpmiddelen voor de juiste houding
Zit je veel achter de computer of heb je werk waarbij je veel dezelfde handelingen uitvoert? Dan kan het zomaar zo zijn dat jij dit in de verkeerde houding doet. Hier zijn hulpmiddelen voor ontworpen die ervoor kunnen zorgen dat jij automatisch de juiste houding aanhoudt. Denk hierbij aan een ergonomische muis, een bureaustoel die je helemaal naar jouw lichaam kunt aanpassen en een beeldscherm die je op de juiste hoogte kunt verstellen. Maar zo zijn er voor veel verschillende werkzaamheden nog veel meer hulpmiddelen te bedenken.

Sterke rugspieren door te sporten
Het is niet alleen prettig om naast het werk te gaan sporten, omdat je je hoofd helemaal leeg kunt maken en even met iets totaal anders bezig kunt zijn, het is ook nog eens heel goed voor je lichaam! Hierdoor gebruik je je spieren op een andere manier wat juist ontspannend kan werken. Vooral sporten als yoga, pilates, fietsen, wandelen en zwemmen kunnen goed zijn voor je rugspieren. Wanneer je je rugspieren sterker maakt, kan je rugklachten ook eerder voorkomen.

Goede slaaphouding voorkomt rugklachten
Maar niet alleen doordat je actief bezig bent kun je rugklachten krijgen, ook wanneer je slaapt kun je last van je rug krijgen door de verkeerde houding. Het is hierbij belangrijk om een goed matras en een goed kussen te hebben waardoor jij goed in de juiste houding kunt liggen.

Heb jij last van rugklachten en wil je graag advies over hulpmiddelen voor een juiste werkhouding? Kracht Ergotherapie kan voor jou een werkplekonderzoek uitvoeren en jou hierbij adviseren en ondersteunen. Daarnaast kunnen onze ergotherapeuten ook samen met jou uitzoeken welk matras en welk kussen voor jouw houding het beste werkt. Neem gerust contact met ons op via telefoonnummer 088 – 501 4300 of kijk op www.krachtergotherapie.nl voor meer informatie.