Hoe houd ik mijn kind gemotiveerd om met schoolwerk bezig te zijn?

Nu de scholen gesloten zijn komen er veel taken op ouders terecht. Een lastige opgave, want je moet naast de ouderrol ook opeens de rol van juf of meester overnemen. Je wil uiteraard ook niet dat je kind teveel achterloopt met school. Maar hoe zorg je nou dat je niet continu de strijd aan moet gaan met je kind en hij of zij gemotiveerd blijft om toch met het schoolwerk bezig te gaan? In deze blog geven onze kinderergotherapeuten tips en advies die jij thuis toe kan passen om de motivatie er in te houden.

Afwisseling houdt je kind scherp

Stel elke dag een schema op waarin je duidelijk vermeldt wat er die dag op de planning staat. Start de dag ook zoveel mogelijk zoals ieder andere dag zou verlopen. Wissel hierbij schooltaken af met andere educatieve taken, in een andere context of waarin andere vaardigheden van het kind worden gevraagd. Wisselen van houding is hierbij ook essentieel om je kind scherp en gemotiveerd te houden. Je kunt hierbij bewegend leren toepassen door staan/zitten en lopen af te wisselen. Hieronder vind je een aantal voorbeelden van bewegend leren.

Grof motorische activiteiten

  • Overgooien met een bal waar je rekensommen op hebt geschreven
  • Cijfers op een muur plakken en daar met de bal tegenaan gooien. De cijfers bij elkaar optellen, vermenigvuldigen, etc.
  • Twister (eventueel van stoepkrijt). Dit eventueel combineren met rekensommen of andere cognitieve opdrachten (bijv. woorden onthouden)
  • Opdrachten (schoolse taken opdelen in kleine stukken als een soort puzzel) verstoppen in de woonkamer of buiten, deze zoeken en maken/beantwoorden.
  •  Stoepkrijten
    • Vierkante vakken tekenen op de grond met daarin cijfers. Van vak naar vak springen en de cijfers bij elkaar optellen. Deze vakken kunnen ook gevuld worden met letters en zo kan je kind letterhinkelen.
    • Letters schrijven op de stoep.
  • Werken met zand, scheerschuim of slagroom
    • Letters schrijven
    • Voorbereidende schrijffiguren maken, denk hierbij aan verschillende lijnen volgen of afmaken ter voorbereiding op het schrijven. Dit kunnen zigzaglijnen, golvende lijnen, arcades of guirlandes zijn.
    • Vormen natekenen (die jij hebt voorgetekend)
  • Letter-/Cijferkoekjes bakken. Tijdens de voorbereiding hiervan kan je spelenderwijs bezig zijn met diverse maateenheden en grammen. Laat je kind de juiste hoeveelheden afwegen en meten.

Leg je verwachtingen niet te hoog

Deze situatie is voor kinderen erg verwarrend en er komt op al best veel op ze af. De ene dag verloopt dan ook beter dan de andere dag. Leg daarbij de verwachting van het concentratievermogen ook niet te hoog. Een reële verwachting per leeftijd is:

  • 4 jaar: vier tot zes minuten
  • 5 jaar: zes tot acht minuten
  • 6 jaar: tien minuten
  • 8 jaar: vijftien minuten
  • 10 jaar: twintig minuten
  • 13 jaar: dertig minuten

Belangrijke omgevingsfactoren

  • Zorg voor een rustige en opgeruimde werkplek voor je kind.
  • Werk aan één opdracht tegelijk en geeft ze zoveel mogelijk structuur. Leg uit wat er van ze wordt verwacht en geef ze de ruimte om het eerst zelf te proberen. Ga er ook niet bovenop zitten wanneer je merkt dat je kind het lastig vindt, maar probeer het gewoon nog eens.

Waardering is belangrijk voor kinderen

Spreek regelmatig je waardering uit naar je kind wanneer hij of zij zijn best doet. Dit is een nieuwe situatie waarin ze erg onzeker kunnen worden. Hierbij zoeken ze vaak naar bevestiging en die hebben ze dan ook zeker verdiend.

Verschillende beloningen kunnen zijn:

  • Schrijven met een speciale pen
  • Stickers verdienen
  • Zelf het avondeten mogen kiezen
  • Een activiteit voor na ‘school’ kiezen